CHIPTUNING GEEFT JE EEN COMPLEET NIEUWE BELEVING IN AUTORIJDEN

BERKPerformance levert kwalitatief en duurzaam software voor verschillende auto’s. Veel autofabrikanten stellen de software, van de ECU af op een “standaard” waarde. Soms gebeurt dit ver binnen de maximale belasting van de motor. BERKPerformance benut deze ruimte door verschillende mappen en parameters in de “standaard” software aan te passen op een kwalitatieve, veilige en juiste manier. Hierdoor is de klant verzekerd van een optimaal eindresultaat. Een softwarekuur van BERKPerformance betekent extra vermogen, extra koppel, brandstofbesparing en het allerbelangrijkste souplesse en een compleet nieuwe beleving in autorijden.

CHIPTUNING OP BETROUWBAARHEID

Chiptuning op maat is het afstellen van de motor op een betere prestatie. Door verschillende parameters aan te passen in de mappen van de ECU, wordt er een basisafstelling gegenereerd. Deze basisafstelling wordt getest en verder ontwikkelt op de rollenbank en op de openbare weg om na te gaan of de basisinstellingen in de ECU op de juiste, betrouwbare en veilige manier functioneert. Dit is door onze partners al uitvoerig gedaan en heeft zich vele malen bewezen. Deze software passen wij graag toe in uw voertuig.

De ontwikkeling van de optimalisatie wordt in het algemeen uitgevoerd op een relatief jonge auto met weinig kilometers. Het motorblok is dan veelal in topconditie waardoor de basisafstelling een resultaat levert die binnen de veiligheidsnormen ligt.

WAAROM EEN CHIPTUNING OP MAAT

Chiptuning op maat is een duurzame ontwikkeling welke uitgevoerd wordt door een relatief kleine groep. Hierdoor is de klant ten alle tijden verzekerd van het meest optimale eindresultaat. De software wordt tot in detail aangepast waardoor de gaspedaalrespons, koppelbegrenzer, turbo laaddruk, brandstof / lucht verhouding en brandstofdruk met elkaar worden afgestemd.

Het eindresultaat? Een optimale afstelling met een zo lang mogelijke levensduur. Het doel van BerkPerformance is ervoor zorgen dat de motor optimaal presteert, soepel draait en efficiënt functioneert waardoor de levensduur behouden blijft. De balans voor een lange levensduur staat bovenop het behalen van het maximaal vermogen.

Aandachtspunten

De chiptuning wereld wordt met de huidige technologische ontwikkelingen steeds makkelijker. Tegenwoordig worden er verschillende soorten tuning aangeboden op het internet. Hierdoor ziet de klant door de bomen het bos niet meer. Tuning is een mooi middel om openstaande potentiële marges van een auto te benutten, alleen als het op de juiste manier wordt uitgevoerd

Externe tuning / Pedaal tuning

Naast het softwarematig op maat upgraden van de ECU worden er op de markt ook externe boxen aangeboden. Deze externe tuning wordt ook wel powerbox, piggyback of performance box genoemd. Deze boxen worden aangesloten in de motorruimte of tegenwoordig op het gaspedaal. Hierdoor worden verschillende sensoren ontregelt waardoor de motor over de veilige marges heen gaat presteren. Dit soort boxen worden vaak goedkoop aangeboden en dat heeft een reden zoals hiernaast te zien is.

Chiptuning zonder Dyno?

Veel mensen vragen zich af waarom tuner X goedkoper is dan tuner Y. Het antwoord hierop is eenvoudig en heeft twee verschillende redenen. Veel tuners hebben de kosten van de rollenbank in hun prijs zitten. Dan wordt een stage 1 chiptuning op maat automatisch duurder. Sommige tuners, zoals wij, maken momenteel geen gebruik van een rollenbank maar wij staan wel garant voor de kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van onze software. In de chiptuning wereld zijn er genoeg bekende tuners die ook hun eigen chiptuning software aanbieden zonder een rollenbank sessie. Uitstekende tuning hoeft dus niet duur te zijn. Het belangrijkste bij Chiptuning is de klantbeleving. Deze dient een voertuig te krijgen welk net zo soepel als fabrieksaf rijdt en om dat te bewerkstelligen, is geen rollenbank nodig.

Daarnaast, omdat chiptuning tegenwoordig eenvoudiger is geworden, worden er verschillende optimalisaties aangeboden waarvan de herkomst niet bekend is. Voornamelijk komt deze software uit het buitenland of via Ebay. Chiptuning kan aangeboden worden voor een zeer scherpe prijs maar als de software niet op de juiste manier is afgesteld, dan kan dit gevolgen hebben voor de auto. De focus ligt dan op kwantiteit, de ‘buy cheap, sell high’ methode. Dit is een NO GO voor BERKPerformance. De kwaliteit van de software speelt bij ons een grote en belangrijke rol. Niet alleen bij ons maar ook in de wereld van chiptuning.

Tuning zonder turbo

Het is mogelijk om een auto zonder turbo te chiptunen echter raden wij het in sommige gevallen af om een chiptuning uit te voeren op een auto zonder een turbo. Bij chiptuning is het belangrijk dat de juiste lucht / brandstofverhouding optimaal wordt gecombineerd om de beste prestaties uit het blok te halen. Het heeft vrij weinig nut om een N/A motor te voorzien van een stage 1 omdat de chiptuning in de meeste gevallen nauwelijks merkbaar is. Zonder een turbo is het niet mogelijk om de luchttoevoer optimaal te benutten. In zeer bijzondere gevallen is het mogelijk om een winst van 20 tot 30% te halen uit een auto die niet over een turbo beschikt. Een voorbeeld hiervan is een BMW met een N53B30A motorblok. Informeer hier dus goed naar.

CHIPTUNING METHODEN

Helaas is niet elke auto op dezelfde manier aan te passen. Er zijn drie verschillende manieren om het hart van het voertuig, de Electronic Control Unit, aan te passen: via On-board diagnostics (OBD), via Background Debugging Mode (BDM) en BOOT mode. Meer informatie hierover vindt u onder chiptuning methoden

Chiptuning Methoden