FAQ2018-08-26T21:45:27+02:00

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hieronder staan alle veel gestelde vragen over chiptuning. Indien uw vraag er niet tussen staat kunt u altijd contact opnemen met ons.

Wat is chiptuning?2018-08-27T10:40:09+02:00

Alle auto’s zijn voorzien van een Electronic Control Unit kortweg de ECU. De ECU regelt de ontsteking, injectie, lucht en brandstofverhouding aan de hand van parameters. Chiptuning is het aanpassen van deze parameters waardoor de auto een compleet nieuwe besturingssysteem krijgt. Door het aanpassen van deze parameters bij turbomotoren is er een vermogenswinst realiseerbaar van 20 tot 40%. Bij de atmosferische motoren ligt deze winst stukken lager, 5 tot 10%. Chiptuning verhoogt de rijplezier van de klant.

Welke garantie krijg ik?2018-08-27T13:16:21+02:00

BerkPerformance streeft naar een kwalitatief, veilig en betrouwbaar product. Daarom geeft BerkPerformance garantie op al haar geleverde producten en diensten. Bij BerkPerformance krijgt de klant standaard de volgende garanties:

  • 14 dagen niet goed geld terug
  • Levenslange garantie op de goede werking van onze software
  • Gratis terugzetten van origineel software bij verkoop of dealerupdate
  • Garantie op het beloofde vermogenstoename, indien de motor in goede staat is
  • Diagnose vooraf om problemen in de toekomst te voorkomen
  • Chiptuning binnen de APK emissie eisen
  • Gratis softwarerevisie (opnieuw tunen) indien u net niet tevreden bent

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar onze garantievoorwaarden.

Zijn er gevolgen voor de fabrieksgarantie van mijn auto?2018-08-27T13:05:28+02:00

Wij krijgen vaak de vraag of chiptuning gevolgen heeft voor de fabrieksgarantie. Het antwoord is simpel, ja. Chiptuning heeft gevolgen voor de fabrieksgarantie als deze gedetecteerd wordt door de dealer. Meeste tuners geven aan dat de fabrieksgarantie behouden blijft, niet dus. De dealer kan altijd de software van de ECU online matchen in de server om te kijken of de originele software nog in de ECU zit. In de meeste gevallen is chiptuning bij het uitlezen van de ECU via de OBD-poort onzichtbaar maar het kan voorkomen dat de dealer de ECU online gaat natrekken op originaliteit. Als er verschillen zitten in de parameters en of grootte van de software, kunnen zij dit als bewijs gebruiken om bijvoorbeeld de garantie te laten vervallen voor bepaalde onderdelen. Om de online controle te voorkomen kunnen wij de ECU aanvullen met een CVN Patch voor alleen de VAG en BMW groep. De CVN Patch zorgt ervoor dat de chiptuning niet meer zichtbaar is voor de dealer tijdens het online matchen. De CVN controle is een manier om te controleren of de ECU voldoet aan de fabrieksinstellingen. De patch geeft alleen een dekking hierop.

De CVN Patch is een middel om te voorkomen dat de chiptuning gedetecteerd wordt door de dealer. Het bied echter geen volledige dekking. Als de dealer bij grote twijfel een testrit gaat maken met de auto, kan de chiptuning alsnog achterhaald worden. Tijdens deze testrit kan de monteur bijvoorbeeld een meting uitvoeren om te kijken of de druk van de turbo is aangepast. Als blijkt dat de druk afwijkt van het originele druk, dan zal de dealer altijd een vervolgonderzoek instellen door bijvoorbeeld de log van ECU uit te lezen. In deze log staan alle gegevens omtrent het schrijven en wissen van de ECU. Hieruit kan de dealer alsnog concluderen dat de auto is gechipt en of dat er met de software is gespeeld waardoor de garantie niet meer geldig is. Deze kans bestaat dus wel en de grootte van de kans verschilt per dealer. De grootte van de kans kunnen wij helaas niet inschatten. Hier hebben wij geen inzicht op. Neem altijd de garantievoorwaarden van te voren door. Sommige dealers hanteren verschillende factuurbedragen alvorens zij een grootschalig onderzoek uitvoeren om de ECU uit te lezen.

Kortom, wij adviseren nog altijd om de auto terug naar origineel te zetten als u voor een garantieclaim naar de dealer gaat. Wij kunnen op elk gewenste moment de chiptuning, gratis, ongedaan maken. Het terugzetten naar origineel kan ook op locatie bij u thuis. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken om de gevolgen van de chiptuning voor de fabrieksgarantie. Door de chiptuning ongedaan te maken bent u er zeker van dat de garantieclaim doorgaat.

Is chiptuning schadelijk?2018-08-27T13:10:52+02:00

Vaak hoor je mensen zeggen dat chiptuning gevaarlijk en slecht is voor de motor. Met de huidige technologie is het onmogelijk om schade toe te brengen aan de motor. Hierbij speelt origineel gecertificeerd apparatuur een belangrijk rol. BerkPerformance maakt uitsluitend gebruik van origineel gecertificeerd apparatuur om auto’s te tunen. Daarnaast is onze software perfect uitgebalanceerd waardoor deze hoog in kwalitatief, veilig en betrouwbaar is. Hierdoor valt de aangepaste software altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant en is de software ook niet schadelijk voor de motor.

Waarom zit er een groot prijsverschil in jullie chiptuning?2018-08-27T13:12:19+02:00

Veel mensen vragen zich af waarom tuner X goedkoper is dan tuner Y. Het antwoord hierop is eenvoudig. Veel tuners hebben de kosten van de rollenbank in hun prijs zitten. Wij maken op dit moment geen gebruik van een rollenbank. Tevens staan wij garant voor de kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van onze software. Uitstekende tuning hoeft niet duur te zijn.

Hoe lang duurt het chiptunen van mijn auto?2018-08-27T13:15:00+02:00

Dit is sterk afhankelijk van het merk en type auto. Gemiddeld besteden wij 1,5 uur aan een auto. Als de auto via OBDII te chiptunen is dan duurt het ongeveer 1,5 uur. Indien wij de ECU uit de auto moeten halen zal dit vanzelfsprekend ook langer duren dan 1,5 uur. Voor meer info verwijzen wij u graag door naar onze chiptuning methoden pagina.

Wat zijn de voordelen van chiptuning?2018-08-27T13:21:46+02:00

Chiptuning heeft de volgende voordelen:

  • Extra rijplezier voor de klant
  • Veiligheid bij het inhalen
  • Extra koppel voor bijvoorbeeld bestelbussen,
    caravantrekkers en campers
  • Minder verbruik bij een rustige rijstijl
Wat zijn de nadelen van chiptuning?2018-08-27T14:00:45+02:00

Als de chiptuning op de juiste manier wordt uitgevoerd, als de software binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant blijft en normaal met auto wordt omgegaan zijn er verder geen nadelen. Onze stage 1 software valt altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant.

Het is echter wel belangrijk dat de klant rekening moet houden met slijtage. Slijtage zal altijd aanwezig zijn, met of zonder chiptuning. Het is heel belangrijk dat er normaal met de auto wordt omgegaan, uiteraard is dit de keus van de klant maar als er anders dan normaal met de auto wordt omgegaan, bijvoorbeeld vol gas met koude motor of vol gas met de eerste versnelling, dan is het vanzelfsprekend dat het onderstel en de koppeling sneller zal slijten. Als er gewoon normaal met de auto wordt omgegaan, dan is de belasting op de motor tegelijk met het onderstel en de koppeling veel minder. Slijtage zal dan weinig tot nihil zijn. Op het moment dat het motorblok over bijvoorbeeld 100nm extra beschikt, zal dit vermogen via de koppeling, versnellingsbak en banden overgedragen worden naar het wegdek. Bij vol gas zal dit gepaard gaan met een versnelde slijtage aan deze delen, met name de koppeling. Bij een constante snelheid worden de slijtage delen minder belast. Uiteraard merkt de klant hier zelf niets van tijdens het rijden. Het is uiteraard voor ons geen goede verkoopargument maar wij vertellen onze klanten wel eerlijk wat de echte voor- en nadelen zijn.

Kan ik meer vermogen uit mijn auto halen?2018-09-08T14:07:16+02:00

Dat is uiteraard mogelijk. Indien de klant meer vermogen wenst hebben wij stage 2 en 3 beschikbaar. Uiteraard is het belangrijk om de juiste hardwarematige upgrades uit te voeren. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar chiptuning stages.

Waar moet ik verder nog rekening mee houden2018-08-27T14:13:06+02:00

De vermogen die wij uit de auto’s halen valt altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant. Toch is het belangrijk dat de klant rekening moet houden met een aantal belangrijk zaken zoals:

  • De auto goed warm rijden (minimaal 15 minuten). Dat de koelvloeistoftemperatuur op 90 graden staat betekent niet dat de motorolie ook op temperatuur is. De temperatuur van de motorolie is belangrijker dan de temperatuur van de koelvloeistof
  • Op tijd de auto onderhouden
  • Gebruik de juiste olie, wij raden altijd Castrol olie aan
  • De auto goed af laten koelen (minimaal 30 seconden stationair afdraaien)

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar onze tips pagina.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij verwerken jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen: analytische doeleinden voor het optimaal functioneren van onze website en om gerichte advertenties te kunnen tonen. Ok