FAQ2018-08-26T21:45:27+02:00

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Hieronder staan alle veel gestelde vragen over chiptuning. Indien uw vraag er niet tussen staat kunt u altijd contact opnemen met ons.

Wat is chiptuning?2020-05-12T18:27:05+02:00

Alle auto’s zijn voorzien van een Electronic Control Unit kortweg de ECU. De ECU regelt de ontsteking, injectie, lucht en brandstofverhouding aan de hand van parameters. Chiptuning is het aanpassen van deze parameters waardoor de auto een compleet nieuwe besturingssysteem krijgt. Door het aanpassen van deze parameters bij turbomotoren zijn er hoge vermogenswinsten te realiseren. Uiteraard verschilt dit per type auto. Ook bij zogeheten atmosferische motoren (non-turbo) zijn er winsten te realiseren, alleen in de meeste gevallen een stuk minder. Indien u hier vragen over heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen.

Welke garantie krijg ik?2020-05-12T18:33:23+02:00

BERKPerformance streeft naar een kwalitatief, veilig en betrouwbaar product. Daarom geeft BERKPerformance garantie op al haar geleverde producten en diensten. Bij BERKPerformance krijgt de klant standaard de volgende garanties:

  • Garantie op een goede werking van onze software
  • Garantie op het éénmalig gratis terugzetten van de originele of gemodificeerde software bij een dealerupdate
  • Diagnose vooraf om problemen in de toekomst te voorkomen
  • Chiptuning binnen de APK emissie eisen
Zijn er gevolgen voor de fabrieksgarantie van mijn auto?2020-05-12T18:33:54+02:00

Wij krijgen vaak de vraag of chiptuning gevolgen heeft voor de fabrieksgarantie. Het antwoord is simpel, JA. Chiptuning heeft gevolgen voor de fabrieksgarantie als deze gedetecteerd wordt door de dealer. Veel tuners geven aan dat de fabrieksgarantie behouden blijft, wat niet waar is. De dealer kan altijd de software van de ECU online matchen in de server om te kijken of de originele software nog in de ECU zit. In de meeste gevallen is chiptuning bij het uitlezen van de ECU via de OBD-poort onzichtbaar, maar het kan voorkomen dat de dealer de ECU online gaat natrekken op originaliteit. Als er verschillen zitten in de parameters en of grootte van de software, kunnen zij dit als bewijs gebruiken om bijvoorbeeld de garantie te laten vervallen voor bepaalde onderdelen.

Om de online controle te voorkomen kunnen wij de ECU aanvullen met een CVN Patch voor alleen de VAG en BMW groep. De CVN Patch is een middel om te voorkomen dat de chiptuning gedetecteerd wordt door de dealer, waarbij er wordt gecontroleerd op de fabrieksinstellingen. De patch geeft alleen een dekking hierop, echter biedt het dus geen volledige dekking. Indien de dealer een testrit gaat maken met de auto, kan de chiptuning alsnog achterhaald worden. Tijdens deze testrit kan de monteur bijvoorbeeld een meting uitvoeren om te kijken of de druk van de turbo is aangepast. Als blijkt dat de druk afwijkt van het originele druk, dan zal de dealer een vervolgonderzoek kunnen instellen door bijvoorbeeld de log van ECU uit te lezen. In deze log staan alle gegevens omtrent het schrijven en wissen van de ECU. Hieruit kan de dealer alsnog concluderen dat de auto is gechipt en de garantie komt te vervallen. Neem daarom altijd de garantievoorwaarden van te voren door. Sommige dealers hanteren verschillende factuurbedragen alvorens zij een grootschalig onderzoek uitvoeren om de ECU uit te lezen.

Is chiptuning schadelijk?2020-05-12T18:38:58+02:00

Vaak hoor je mensen zeggen dat chiptuning gevaarlijk en slecht is voor de motor, alleen zijn deze uitspraken niet op de feiten gebaseerd. Indien een voertuig mankementen vertoont na chiptuning, wordt al snel de conclusie getrokken dat het ”aan de tuning” zal liggen, wat niet waar is. Uiteraard zorgt een tuning voor meer slijtage indien er continu gebruik wordt gemaakt van het vermogen, net als met een originele auto. Wij letten altijd op de kilometerstand van de auto en passen daar de tuning op aan.

Tevens is het tegenwoordig haast onmogelijk schade toe te richten wegens de ingebouwde veiligheidsvoorzieningen. Hierbij speelt ook het gebruik van origineel gecertificeerd apparatuur een belangrijk rol. BERKPerformance maakt uitsluitend gebruik van origineel gecertificeerd apparatuur om auto’s te tunen. Daarnaast is onze software perfect uitvoerig getest en ontwikkeld op de dyno waardoor deze hoog in kwalitatief, veilig en betrouwbaar is. Hierdoor valt de aangepaste software altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant en is de software ook niet schadelijk voor de motor.

Waarom zit er een groot prijsverschil in jullie chiptuning?2020-05-12T18:41:11+02:00

Veel mensen vragen zich af waarom tuner ‘X’ goedkoper is dan tuner ‘Y’. Het antwoord hierop is eenvoudig. Veel tuners hebben de kosten het pand en apparatuur verwerkt in hun prijzen (en vaak ook de naam). Wij werken samen met andere tuners bij het ontwikkelen van goede en bewezen software waardoor de kosten worden gedrukt. Tevens bezitten wij geen fysiek pand, omdat de tuning op locatie wordt uitgevoerd. Dit zorgt er uiteraard voor dat wij extra scherpe prijzen kunnen hanteren met topsoftware!

Hoe lang duurt het chiptunen van mijn auto?2020-05-12T18:42:19+02:00

Dit is sterk afhankelijk van het merk en type auto. Gemiddeld besteden wij 1,5 uur aan een auto. Als de auto via OBDII te chiptunen is dan duurt het ongeveer 1,5 uur. Indien wij de ECU uit de auto moeten halen zal dit vanzelfsprekend ook langer duren dan 1,5 uur. Voor meer info verwijzen wij u graag door naar onze chiptuning methoden pagina. Tevens gaan wij pas weg als beide partijen tevreden zijn met de geleverde resultaten!

Wat zijn de voordelen van chiptuning?2020-05-12T18:44:35+02:00

Chiptuning geeft de volgende voordelen:

  • Méér vermogen
  • Méér koppel (handig voor bij het inhalen en/of het trekken van caravans)
  • Uitschakelen van foutcodes en dus een verfijnde rit
  • Efficienter afgestelde auto wat kan leiden tot een verminderd verbruik
Wat zijn de nadelen van chiptuning?2018-08-27T14:00:45+02:00

Als de chiptuning op de juiste manier wordt uitgevoerd, als de software binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant blijft en normaal met auto wordt omgegaan zijn er verder geen nadelen. Onze stage 1 software valt altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant.

Het is echter wel belangrijk dat de klant rekening moet houden met slijtage. Slijtage zal altijd aanwezig zijn, met of zonder chiptuning. Het is heel belangrijk dat er normaal met de auto wordt omgegaan, uiteraard is dit de keus van de klant maar als er anders dan normaal met de auto wordt omgegaan, bijvoorbeeld vol gas met koude motor of vol gas met de eerste versnelling, dan is het vanzelfsprekend dat het onderstel en de koppeling sneller zal slijten. Als er gewoon normaal met de auto wordt omgegaan, dan is de belasting op de motor tegelijk met het onderstel en de koppeling veel minder. Slijtage zal dan weinig tot nihil zijn. Op het moment dat het motorblok over bijvoorbeeld 100nm extra beschikt, zal dit vermogen via de koppeling, versnellingsbak en banden overgedragen worden naar het wegdek. Bij vol gas zal dit gepaard gaan met een versnelde slijtage aan deze delen, met name de koppeling. Bij een constante snelheid worden de slijtage delen minder belast. Uiteraard merkt de klant hier zelf niets van tijdens het rijden. Het is uiteraard voor ons geen goede verkoopargument maar wij vertellen onze klanten wel eerlijk wat de echte voor- en nadelen zijn.

Kan ik meer vermogen uit mijn auto halen?2020-05-12T18:45:31+02:00

Check of chiptuning mogelijk is op onze homepage of vraag vrijblijvend een offerte aan op onze website. Indien de klant meer vermogen wenst hebben wij stage 2 en 3 beschikbaar. Uiteraard is het belangrijk om de juiste hardwarematige upgrades uit te voeren. Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar chiptuning stages.

Waar moet ik verder nog rekening mee houden2020-05-12T18:48:38+02:00

Het vermogen die wij uit uw voertuig halen valt altijd binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant. Toch is het belangrijk dat u rekening moet houden met een aantal belangrijk zaken zoals:

  • De auto goed warm rijden (minimaal 15 minuten). (Dat de koelvloeistoftemperatuur op 90 graden staat betekent niet dat de motorolie ook op temperatuur is. De temperatuur van de motorolie is belangrijker dan de temperatuur van de koelvloeistof)
  • Dealeronderhoud van uw voertuig en/of minimaal met originele onderdelen onderhouden auto binnen de gestelde termijnen
  • Gebruik de juiste olie en bougies (indien van toepassing). Wij raden na tuning een vervroegd onderhoudsinterval aan.
  • Goede afkoeling van de auto na een intense rit (minimaal 30 seconden stationair afdraaien)

Voor meer informatie verwijzen wij u graag door naar onze tips pagina.